ארכיון ינואר 2010

כשהמציאות לא מפסיקה להתרחב

קאייצ'י מאטסודה (Keiichi Matsuda) מציג קונספט ממשקי נוטף ביקורת, החוקר את הקשר בין המרחב הפיזי למדיה הווירטואלית על-ידי הפרת האיזון ביניהם. החווייה הטוטאלית יוצרת מיזוג מוחלט של המשתמש, המרחב הפיזי והעולם הווירטואלי, כדי להרחיב את הפונקציונליות והיכולת הממשקית. הקונספט משלב עקרונות של מציאות מדומה, אוגמנטציה על סטרואידים ואמצעי שליטה שקוף.

כך למשל, תהליך הרתחת הקומקום משלב חיווי טקסטואלי, גרפי, צבעוני וקולי, כמו גם הודעה המזהירה את המשתמש מכוויות. הבעייתיות נובעת מעומס החזותי שנוצר מריבוי החיוויים הממשקיים. הסיוט הממשקי מועצם בעזרת כמות בלתי-נתפשת של מסרים פרסומיים המקיפים את המשתמש תמורת כסף הנצבר לזכותו. לא בדיוק חוויית השימוש היומיומית שהיינו מאחלים לעצמנו לעתיד.

אוגמנטציה כאמצעי ליצירת חיווי טקסטואלי, גרפי וצבעוני לתהליך הרתחת קומקום
הסביבה הממשקית נעטפת במסרים שיווקיים תמורת כסף הנצבר לזכות המשתמש

עטיפת התקליטור של הוברו קורורו

קואופרטיב המעצבים השוודי Hubero Kororo עיצב תקליטור מינימליסטי ותמים למראה, טיפוגרפיה מאופקת על נייר ממוחזר, המסתיר מאחוריו חוויית פתיחה ייחודית. עם פתיחת האריזה בפעם הראשונה, ללא חיווי אמיתי לעומד להתרחש, משתחררת קפסולת דיו מרובעת בחזית העטיפה, וכתם דיו בצבע סגול בוהק מתפשט בצורה אקראית ובלתי הפיכה, עד לקבלת המראה הסופי, היחיד במינו, של התקליטור.

כתם דיו אקראי על עטיפת התקליטור של Pappeltalks

פערים חברתיים וריכוזיות הכוח במשק – האנימציה

'The Power Gap' הוא סרטון אנימציה קצר וחביב של Demos, המנתח בראייה היסטורית את התפתחות הקשר של הון ושלטון בבריטניה והאמצעים להשפיע על האיזון שלו. השפה העיצובית מתבססת על אינפוגרפיקה מפיקטוגרמות בסיסיות, פלטה צבעונית המורכבת משישה צבעים ונגיעות של טיפוגרפיה. הסרטון נוצר עבור תערוכה בגלריה הצפונית לאמנות מודרנית בסאתרלנד.

פשע בסרטון האנימציה The Power Gap
המגנה כרטה בסרטון האנימציה The Power Gap

מסימני המיתון – אמנות במקום חנות

קבוצת No Longer Empty מאתרת שטחים מסחריים ריקים ברחבי העיר ניו-יורק והופכת אותם לחללי תצוגה (זמניים) לאמנות ותרבות. היצירה החדשה בונה הקשרים קונספטואליים לאופיו הקודם של החלל הנטוש, ויוצרת פלטפורמה לא-מסחרית שמפגישה אנשים עם אמנות מחוץ למסגרת הלא נגישה של גלריות ומוזיאונים, ומצד שני מאפשרת ליוצרים מתחומים שונים לקבל חשיפה לא שגרתית לעבודתם.

משחק הרכבה – מלקולם סאתרלנד

Forming Game הוא סרטון אנימציה נסיוני של האנימטור הקנדי מלקולם סאתרלנד (Malcolm Sutherland), תוצר מעניין של חיפוש אחר צורה, תנועה וצליל. הסרטון משלב מגוון טכניקות של אנימציה מופשטת המתמצתת תנועה, סטופ-מושיין, צילום והקרנה על אובייקטים, בשיתוף פעולה עם המלחין לואיג'י אלמאנו שפיתח את הפסקול במקביל.

מתוך סרטון האנימציה Forming Game של מלקולם סאתרלנד

לסרטון מתלווית הצצה מעניינת אל מאחורי הקלעים על גיבוש הטכניקה, האנימציה והפסקול, על עיצוב הפורמט ותהליך העבודה עד לתוצר הסופי.

[תודה אריאל]

אוגמנטציה, קירות שקופים ומניעת תאונות דרכים

חוקרים מאוניברסיטת קרנגי מלון פיתחו מערכת שקופה נטולת ממשק, עם פלט מבוסס אוגמנטציה המאפשר לנהגים לראות דרך קירות ולהבחין בסכנות המסתתרות מעבר לפינה. הרכב משתמש ברשת מצלמות הוידאו הפרוסות ממילא ברחבי הערים הגדולות בעולם, כדי לעבד בזמן אמת חיתוך עם מצלמה נוספת המותקנת ברכב ולקבל פרספקטיבה על בסיס נקודות משותפות. הקרנת שכבת הוידאו על שמשת הנהג נטמעת בצורה שקופה בעולם הנשקף ממנה ויוצרת אשלייה של שקיפות. במסגרת האקדמית אין כמובן מגבלות פרקטיות, כלכליות או בירוקרטיות, אבל אולי, הלוואי, מגניב.

לראות דרך קירות עם אוגמנטציה

[מצאתי ב-Gizmodo]

המותגים משתלטים ב-Logorama של H5

Logorama הוא סרטון אנימציה עטור פרסים של קולקטיב המעצבים הצרפתי H5, על עולם עמוס חזותית המורכב כולו מסמלים מסחריים ודמויות מותג. סרט הפעולה המטורף משלב מרדפי מכוניות, בני ערובה ואסונות טבע, מבקר את ההשתלטות של המותגים על העולם שלנו, ולוקח את הכיבוש התאגידי צעד אחד קדימה.

מתוך סרטון האנימציה Logorama של H5

מסיבה כלשהי הסרטון המלא אינו זמין יותר, ונשארנו להתגעגע עם הטריילר.
עדכון: לאחר הזכייה באוסקר, הגירסה המלאה של 'לוגורמה' חזרה לרשת.

[מצאתי ב-Lineboil]

אסקימאו – וימאו בתווי אסקי

אסקימאו (ASCIImeo) הקנדי מייצג סרטונים מ-Vimeo כתוצר טקסטואלי בתווי ASCII, עם מנוע המבצע רינדור אוטומטי על בסיס הסרטון. באופן צפוי התוצר לא אחיד מבחינה גרפית וצבעונית, אך אפשר לשלוט על הרעש ולעבור בין שלושה מצבי תצוגה – 'אסקי צבעוני', 'קוביות' או 'סתם אסקי', וגם ממשק השליטה והחיוויים בנויים מתווים. כך למשל הקליפ המעולה של בירדי נאם-נאם הפך בחסות הגימיק לרעש חזותי מרצד.

דברים טקסטואליים מתפוצצים בבירדי נאם-נאם ב-ASCIImeo
בירדי נאם-נאם כתווי אסקי ב-ASCIImeo
[מצאתי ב-today&tomorrow]

מוריס מסתבך עם פיל ב-Tachaaan

קבוצת אנימטורים ספרדים יצרה את 'Tachaaan' – סרטון אנימציה קצר ומצחיק המספר את סיפורו של מוריס, פגז התותח האנושי הטוב בעולם, שמסתבך לרוע מזלו עם פיל ורדרד. מעבר לאפיון הדמויות והפסקול שנכתב במיוחד עבור הסרטון, שווה להתעכב גם על העבודה הגרפית של הקרדיטים בסוף. מעולה.

מתוך סרטון האנימציה התלת-מימדי Tachaaan
הקרקס של סרטון האנימציה התלת-מימדי Tachaaan

חזון העתיד של אסוס – שמענו, מכירים, תודה

סרטון קונספט מאוייר של אסוס מציג את 'Waveface' – חזון לסביבה ממשקית ממוקדת משתמש, המוטמעת בצורה רוחבית בסדרת מכשירים סטנדרטיים המלווים אותו – צמיד שנשלט בעזרת מחוות ידיים, מחשב נייד עם תצוגה משתנה מכוונת שיתוף וטלוויזיה אינטראקטיבית. הממשק מזוהה בעזרת טיפול גרפי ממשקי משותף. המידע נמצא תמיד בענן, נגיש מכל מכשיר ומשתנה עבור המשתמש בהתאם לסיטואציה ולמקום.

דווקא במסגרת קונספטואלית-תדמיתית שכל מטרתה לצאת מהקופסא ולהדגים חדשנות במחשבה על העתיד, מעניין לראות שגם אסוס מיישרת קו עם דוגמאות כמו נוקיה, מיקרוסופט ו-Freeband ההולנדית. ייתכן שקשה להתנתק מעובדות בשטח ו'חטאים קדמוניים', אבל אולי המטרה היא בכלל לקפוץ על העגלה ולהכריז 'גם אני'?

קונספט המחשב הנייד של אסוס Waveface נפרש לעבודה מרובת משתמשים